شب نوزدهم:
اولین شب از شبهای قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمیرسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال رقم میخورد و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل میشوند و به خدمت امام زمان علیهالسلام مشرف میشوند و آنچه برای هر کس مقدر شده است بر امام علیه السلام عرض میکنند.
در ادامه می خوانید...
اساس انديشهي وهابي در سايهي قدرت و سياست رشد کرد. در بُعد داخلي، شکي نيست که پيوند ميان محمد بن عبدالوهاب و محمد بن سعود ـ حاکم درعيه ـ بقاي وهابيت را تضمين کرد؛ اما پرسش مهم ديگر اين است که آيا وهابيت با نداشتن بنيهي اعتقادي قوي و نبود رهبري کاريزماتيک، چگونه توانست دعوت خود را فراگير کند و در برابر موانع بزرگ مقاومت نمايد؟
در ادامه می خوانید..
براى شناخت وهابيت و آگاهى از خطرات آنها نسبت به دين اسلام، بايد اين مسلك انحرافى را از زواياى مختلف مورد مطالعه قرار دارد، از جمله: نحوه پيدايش و بوجود آمدن آن، و طرز تفكر آنان نسبت به دين و اولياى الهى و شعائر اسلامى، عملكرد آنها در حوزه اجتماع وسياست و...
در ادامه می خوانید...
حضرت خدیجه اولین همسر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اولین زنی که اسلام آورد و مادر فاطمه زهرا که از زنان مشهور تاجر عرب و حجاز به شمار می رفت. پدرش خویلد بن اسد و مادرش فاطمه (دختر زائدة بن اصم بن….) که سلسله آنها از "لوی" با پیغمبر اکرم و سایر هاشمیان، مشترک می شود. خدیجه از طرف پدر با رسول خدا، عموزاده و نسب هر دو به "قصی بن کلاب" می رسد.
رمضان اسمی از اسماء الهی می باشد و نباید آن را به تنهایی ذکر کرد مثلا ً بگوییم رمضان آمد یا رفت، بلکه باید گفت ماه رمضان آمد، یعنی ماه را باید به اسم اضافه نمود. در این زمینه هشام بن سالم از حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) نقل روایت می نماید و می گوید: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابی جعفر امام باقر (علیه السلام) بودیم، پس سخن از رمضان به میان آوردیم.
در ادامه می خوانید...
گرچه ذکر تمام فضائل ماه مبارک رمضان از حوصله این مقال خارج است؛ ولی پرداختن و ذکر برخی از فضائل آن از نظر قرآن و روایات اسلامی خالی از لطف نیست.
ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی های منحصری که دارد در میان ماه های سال قمری برترین است؛ قرآن کریم می فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است.»(6)
پیامبر گرامی(ص) درباره ماه رمضان می فرماید: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب هایش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید، نفس های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می کند... .»(7)
ترتب
3-برفرض دلالت امر به شئ برنهي از ضد،اگر ضد منهي باشد، اقتضای فساد مي كند يا نه؟ اگر ضد منهي عنه باشد (مثلا اقامه نماز در آن وقت منهي عنه باشد)شكي نیست كه منهي عنه صلاحيت عبادت را ندارد،چون عمل منهي از مقام عبوديت آدم را دور مي كند و نمي تواند مقرِّب باشد در حالي كه عبادت مقرب است. پس منهي عنه صلاحيت اين را ندارد كه مأمور به و عبادت باشد لذا گفته مي شود كه نهي در عبادات موجب بطلان است و در معاملات موجب فساد كه يكي از قواعد فقهي همﺍست.
در ادامه می خوانید...
قسمت هشتم
ديدن نجاست مسجد دروقت نماز نجاست درمسجد با وسعت وقت نماز:
سيد طباطبايي يزدي (قده) درادامه مي فرمايد:
...اذا رأي نجاسه في المسجد و قد دخل وقت الصلاه يجب المبادره الي ازالتها مقدما علي الصلاه مع سعه وقتها...
ترجمه: اگر كسي در مسجد كه وقت نماز هم رسيده نجاستي را ببيند، بايد به ازاله آن نجاست مبادرت كند قبل از اينكه به نماز مشغول شود در صورتي كه وقت نماز وسيع باشد.
واجب مضيق، مقدم است بر واجب موسع و در اين بحثي نيست( ازاله نجاست واجب مضيق و صلاة واجب موسع است).
یا واجب تعييني بر تخييري و واجب مضيق بر موسع مقدم است.
نجاست در مسجد با ضيق وقت نماز:
درادامه می خوانید...
قسمت هفتم
تطهیر مسجد واجب كفايي است
سيد طباطبايي يزدي قدس الله نفسه الزكيه مي فرمايد: «وجوب ازاله النجاسه عن المساجد كفائي و لا اختصاص له بمن نجّسها أو صار سببا، فیجب علي كلّ أحد» ايشان مي فرمايند: وجوب ازاله نجاست از مسجد كفائي است كه وجوب كفائي يعني براي همه مكلفين واجب مي شود اما امتثال آن توسط فردي يا گروهي كه صورت بگيرد، از عهده ي همه ساقط مي شود.
در ادامه می خوانید...
قسمت ششم
معانی نجس
بود: رسيديم به دليل دوم که آيه 28 سوره توبه
«إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرام»
مرحوم آقاي خويي مي فرمايد :
نجس دومعنی دارد:
1. به معناي اشتقاقي يعني به جاي اسم فاعل بكار مي رود، «انما المشركون نجس» يعني مشركان دارنده و متلبس به نجاستند. اين اطلاق يا تحت عنوان اسم فاعل مي آيد يا صفت مشبهه. اگر چنانچه اطلاق به اين نحو باشد، حمل به اعيان مي شود و متنجس را شامل مي شود. حمل به اعيان يعني يك شیئي است كه نجاست به او رسيده و او حامل نجاست است كه اين يعني متنجس. آيه قرآن كه مي فرمايد: «لا يقربوا» پس ازآن كه منظور از اطلاق، معناي اشتقاقي بود، شامل متنجس مي شود. درنتیجه جايز نيست ورود و دخول متنجس در مسجد چه مشركان باشد و چه متنجس های ديگر و عموميت ثابت و مطلب كامل می گردد.
در ادامه می خوانید...
بسم الله الرحمن الرحیم
درود و سلام بر بعثت پیامبر اکرم (ص)، روز برانگیخته شدن خاتم رسولان و نقطه تحول انسان و جهانیان، درود بی پایان خداوند بر مردی که از تبار ابراهیم بود، آن سان که بت و بت خانه را شکست، هستی ما نثار تو، ای پیام آور رحمت و صاحب خُلق عظیم! بعثت تو باران ناگهان رحمت بود که با قطره های خود این بوستان غمناک را نمناک کرد و شکوفه های لب فروبسته را شکوفا ساخت، زمین و اهل آن که بر اثر جهل و خرافات پیر شده بود، شاد شد و جوانی یافت، و کاینات، وجودی تازه یافت، بعثت نور و تابش فروغ شمع الهی، جان ها را روشن و تن ها را بهاری کرد، شاخه شاخه گل پرورید و گلستان پدید آورد، و بهار آفرینش آغاز شد.
به نام خداوند بی همتا و یگانه ای که نعمت بعثت رو بر آخرین فرستاده خود ارزانی داشت تا رسالت او موجب هدایت انسان از تاریکی به نور باشد، یاد باد زیباترین ایام روزگاران، مبعث رسول مکرم اسلام، محمد مصطفی(ص)، فخر کائنات، گنجینه اسرار الهی و مَحرم سراپرده معرفت بر همگان مبارک باد.
«أَفْضَلُ ما یَتَقَرَّبُ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللّهِ بَعْدَ الْمَعْرَفَةِ بِهِ الصَّلاةُ وَ بِرُّ الْوالِدَیْنِ وَ تَرْکُ الْحَسَدِ وَ الْعُجْبِ وَ الْفَخْرِ.»
بهترین چیزى که به وسیله آن بنده به خداوند تقرّب مىجوید، بعد از شناختن او، نماز و نیکى به پدر و مادر و ترک حسد و خودبینى و به خود بالیدن است.
"امام کاظم(ع)"
قسمت پنجم
درقسمت قبل بیان شد که اگر ازاله ء نجاست از مسجد واجب باشد، نجس کردن آ ن به طریق اولی حرام است.در این قسمت دنباله آن بحث را پی می گیریم:
وارد کردن نجاست در مسجد
ادخال نجاست در مسجد از باب هتك حرمت حرام است .مرحوم سيد يزدي مي فرمايد: «و اما ادخال المتنجس في المسجد فلا بأس به ما لم يستلزم الهتك».
مراد از سنت هاي الهي در قرآن اين است كه خداوند نظام آفرينش را به وجه احسن خلق نموده است و براي اداره عالم قوانين تكويني را قرار داده است كه حاكي از ارتباط عالم و پديده هاي جهان به همديگر است، يا به صورت علي ومعلولي ؛ يا به صورت اسباب و مسببات[1].
قرآن مجيد بارها دعوت به مطالعه سنتهاي الهي، و سرگذشت ملت هاي قبل نموده است، كه حاكي از اشتراك تمام انسان ها در قوانين تكويني يا تشريعي ، كه آثار وضعي دارد است، و اگر اشتراك در قوانين نبود ، قرآن - كه كتاب هدايت است – امر به مطالعه سرنوشت امت هاي گذشته نميكرد. لذا به نمونه از آيات كه بيانگر سنت هاي الهي است اشاره ميكنيم . البته لسان آيات متفاوت است؛ بخشي از آيات به اصل وجود سنت اشاره دارد.
در ادامه می خوانید...
قسمت سوم
دليل سوم براي حرمت تنجيس مسجد ( اجماع)
درا دامه ی استدلال به ادله ی اربعه می پردازیم به دلیل اجماع.
مرحوم حكيم(ره) برای تحقق اجماع می فرمايند: اين حكم مورد اجماع است[1]
اجماع را هم قدماء گفته اند مثل شهيد در ذكري وهم فقهاي عصر اخير مثل سيد الحكيم(ره) و سيد الخویی(ره) . بنابراين مسئله مورد اجماع است. اما مخالفي که در مسئله گفته شده باشد به شكل بسيار جزئي وجود دارد. منتهی تمام اجماعات تقريبا بدون استثناء مخالف نادري دارد كه دأب اين است كه به آن مخالف نادر اعتنا نمي شود. جاي كه اصلا مخالفتي نباشد، مي شود تسالم. پس اجماع محقق است.
درادامه می خوانید...
تطهیرمسجدازنجاست واجب است (قسمت دوم)
درادامه ی استدلال به وجوب ازالهء نجاست از مسجد، آیه ی دیگری را می آوریم:
3- آيه ء دیگر درباره مشركين است كه خداي متعال مي فرمايد: «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرام» [1] ترجمه: آنا ني كه شرك به خدا دارند و مشركند و بت پرستند يا بت را شريك مي دانند كه اكثريت بت پرستان آن روزگار بت را شريك خدا مي دانستند، آن مشركين نجسند و بايد به مسجد الحرام راه داده نشوند. پس استفاده مي كنيم كه مشركين نجسند و به مسجد راه داده نشوند .در نتیجه ازاله نجاست از مسجد واجب است.
در ادامه می خوانید...
تطهیرمسجدازنجاست واجب است (قسمت اول)
در دین مبین اسلام مسجد اهمیت فوق العاده وعظمت خظیر دارد، احترام مسجد برای مسلمانان لازم شمرده شده وتوجه خاص اهل قبله به مسجد بیانگر همین اهتمام است،لذا اگر مسجد نجس شود باید فورا" تطهیر شود.
بحث پیش رو بیان حکم ازاله نجاست از مسجد است که به صورت مستدل ومستوفی از منابع فقه با محوریت بیان استاد مصطفوی محضر خوانندگان ارجمند تقدیم می گردد:
سيد طباطبايي يزدي قدس الله نفسه الزكيه در مسئله دوم اين فصل مي فرمايد:
"يجب ازاله النجاسه عن المساجد داخلها و سقفها و سطحها و الطرف الداخل من جدرانها بل و الطرف الخارج علي الاحوط" الا ان لا يجعله الواقف جزءا من المسجد». در اين مسئله حكم ازاله نجاست از مسجد را بيان مي فرمايند كه تصريح فرمودند واجب است ازاله نجاست از مساجد داخل مسجد و سطح ظاهر مسجد و سقف و طرف داخل كه ديوار مسجد است، بلكه طرف خارج ديوار مسجد هم بايد پاك و طاهر باشد.
در ادامه می خوانید...
آیت الله حاج سید محمد باقر شیرازی ضمن تأکید بر شرکت هرچه باشکوهتر همه اقشار در این مراسم که بحمد الله همه ساله در سراسر کشور با حضور علماء و اقشار مختلف برگزار می شود فرمودند: زمزمه هایی در خصوص حذف تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به گوش می رسید که با اعتراض شدید علماء و خود اینجانب این طرح حذف شد لیکن برخی تلاش می کنند تا به شکلهای مختلف این حضور باشکوه مردم را کمرنگ جلوه داده و آنرا کم اهمیت نشان دهند حتی به صورت انعکاس کم رنگ از طریق خبرها، که این گناهی نابخشودنی است.
معظم له همچنین با اشاره به اینکه اگر از همان ابتدا در برابر ظلم هایی که به اهل بیت (علیهم السلام) و در رأس ایشان به حضرت زهرا (سلام الله علیها) روا داشته و در نتیجه منجر به شهادت مظلومانه آن حضرت شد، عکس العمل مناسب و شدیدی صورت می گرفت امروز عالم اسلام به این مصیبت ها گرفتار نمی شد فرمودند: من امروز هم هشدار می دهم که هرگونه سهل انگاری نسبت به کمرنگ شدن مراسم عاشورای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خصوصاً به صورت دسته جات عزاداری و سینه زنی، نشأت گرفته از توطئه وهابیت بوده واز هر شخص و گروهی باشد غیر قابل اغماض و بخشش است.(شعه نیوز)
"مارتین کوپلر" سفیر سازمان ملل متحد طی سفرش به عراق، در سخنانی گفت: در خلال سفرهایم به شهر نجف، اشتیاق زیادی برای زیارت حرم امیرالمؤمنین علی [علیه السلام] دارم. این حرم "جزیره صلح و پاکی" است.
کوپلر افزود: سازمان ملل متحد حمایت کامل خود را برای ثبت این حرم در لیست میراث جهانی حمایت شده از سوی "یونسکو" اعلام می دارد.
کوپلر پس از دیدار با مرجعیت دینی آیت الله"سید علی سیستانی" به زیارت این ضریح نورانی رفت. وی سپس از طرح توسعه زیربنایی حرم بازدید کرد و پشتیبانی خود را از این طرح ها، جهت خدمت به زائرین سراسر دنیا اعلام کرد.
در همین راستا، آستان مقدس حرم حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نیز اعلام کرد: این مکان شایسته تقدیر و توجه از سوی مجامع بین المللی است و ما تمام تلاش خود را برای قرار دادن آن در لیست میراث جهانی در اسرع وقت، بکار خواهیم گرفت.(شیعه نیوز)
کشور ترکیه یکی از عمده کشورهایی است که به شدت در آن ترویج اسلام امریکایی شدت گرفته است و با تبلیغات گسترده مردم مسلمان این کشور را به سمت و سوهای مشخص می کشانند.
هفته گذشته یک مرکز ضد ارزشی دیسکو در استانبول ترکیه افتتاح شد که در مراسم افتتاحیه آن برنامه هایی تاسف بار برگزار شد.
در شروع مراسم افتتاحیه این مرکز فساد که برخی مسئولین شهر استانبول ترکیه نیز حضور داشته اند ، «دعای افتتاح» را خوانده! و رسما به اسلام توهین کرده اند که برای افتتاح یک مرکز فساد با عنوان دیسکو دعای افتتاح را بخوانند و از خداوند پیشرفت این مرکز را مسالت نمایند!
این برنامه و خواندن دعای افتتاح در مراسم افتتاح یک مرکز فساد ، همان اسلام امریکایی است که در ترکیه متاسفانه به شدت در حال گسترش می باشد و مردم مسلمان ترکیه را تهدید می کند.
به گزارش منابع خبری نکته جالب توجه دیگر این مراسم توهین آمیز، رقاصی زنان با حجاب پس از خواندن دعای افتتاح در مقابل چندین هزار نفر بود.
پس از رقص زنان با حجاب در مقابل مردان مسلمان ترکیه و مسئولین شهر استانبول یک زن کاملا محجبه مالزیایی پشت تریبون محل مراسم رفته و اقدام به خوانندگی و نوازندگی کرده است که بطور علنی ارزشهای اسلامی و حجاب را زیر سوال برده که برای افتتاح یک محل فساد از زنان با حجاب استفاده کرده و ارزشهای اسلامی را به سخره گرفته اند.
این همان اسلام امریکایی است که دولت های غربی تلاش می کنند به شدت در کشورهای اسلامی ترویج نمایند که با زیر سوال بردن ارزشهای اسلامی در صدد تبلیغ و گسترش آن هستند.(افغان ایرکا)
ب) تعارض استصحاب با سایر اصول عمليه:
اگر استصحاب با سایر اصول عملیه؛ مانند اصل برائت، احتیاط و تخییر در تعارض واقع شود؛ حق تقدم با کدام یک میباشد؟
علماي اصول، استصحاب را بر هر سه اصل عملي ديگر (احتياط، برائت، تخيير) مقدم ميداند، شهید صدر در این زمینه مینویسد: اگر استصحاب با اصول عملی دیگری مانند برائت و... معارض باشد، اصل مقدم بر سه اصل دیگر مقدم است... .
در ادامه می خوانید...
بسم الله الرحمن الرحیم
چکیده مقاله:
زراره ،نامی آشنابرای کسانی است که درمکتب حدیثی وروایی امامان باقروصادق علیه السلام بالیده وتوشه گرفته اندشایدگزافه نباشدکه اورابه جناب سلمان علیه السلام تشبیه کنیم ازسه جهت:
الف:وفای اونسبت به امام عصرش مانندوفای سلمان نسبت به پیامبرصل الله علیه وآله وسلم وعلی علیه السلام بود،هرگزذره ای ازارادت زرارة کم نشدولحظه ای غافل ازمولای خود نبود.
در ادامه می خوانید...
4 - رابطة استصحاب با قواعد فقهی:
الف) تقدم قاعده بازار مسلمین بر استصحاب:
مراد از بازار مسلمین اين است كه اگر گوشت، پوست و ساير اجزاي حيواني در بازار مسلمین خریداري شود، حكم طهارت را دارد و بايد آنرا در حكم گوشت حيوان ذبح شده قرار داد و لازم نيست از ذبح شرعی آن حيوان سوال کرد.
احکام نماز،روزه وخمس مهاجرین وشیربها
1– اشخاصی که شغل آنان کارگری هستندو مسافت کاری آنان مشخص نیست واین کار همیشگی آنان می باشد و معلوم نیست که آیا بیشتر از ده روز خارج از حد ترخص است یا کمتر از ده روز یعنی در یک وقت چند روز متوالی کار می کنند و در یک وقت دیگر ممکن است چند روز دیگر بی کار بمانند یعنی بیشتر از ده روز چنین شخصی نسبت به نماز و روزه ماه مبارک رمضان چه حکمی دارد ؟
آیه الله سیستانی :اگر تعداد سفر های وی به طور متوسط در ماه به ده تا برسد نماز و روزه وی تمام است.
آیه الله خامنه ای :اگر در خلال هر ده روز حداقل یک بار برای شغل سفر انجام شود و این تردد شغلی دو .سه ماه ادامه داشته باشد، نماز در سفرهای شغلی غیر از سفر اول ودوم در مبدا مقصد ودر بین راه تمام وروزه صحیح است ودر سفرهای شخصی حکم مسافر را دارد و اگر ده روز یا بیشتر در یک محل اقامت شود در سفر او ل شغلی نماز شکسته وبعد ازآن تمام است .
آیه الله محقق کابلی :در فرض سوال نماز و روزه اش تمام است .
2-اشخاصی که شغل آنها فقط کارگری هستندو مسافت محل کارآنها هرروز ممکن است متفاوت از روز قبل باشد یا ممکن است ده یا بیست روز در یک مکان کار کنند وهمچنین حد هم مشخص نیست ممکن است که در یک وقت چند روز متوالی کار کنند و چند روز متوالی بیکار باشندیعنی از ده روز،چنین اشخاصی نسبت به نماز و روزه ماه رمضان چه وظیفه ای دارد ؟
آیه الله وحید خراسانی :اگر کمتر از حد ترخص شرعی کار گیرش بیاید تمام است و اگر در بیرون از حد ترخص شرعی کار گیرش بیاید نماز و روزه او شکسته است به ده روز هم نباید اعتنا کند .
آیه الله مکارم شیرازی :چنانچه در مجموع وبه طور متوسط هفته ای سه روز به مسافت شرعی سفر کنند نماز وروزه آنها در سفر تمام است،در غیر این صورت شکسته است .
آیه الله صافی گلپایگانی :در مورد سوال اشخاص مذکور با اختلاف شغل و حالاتی که دارند حکم نمازآنها از لحاظ قصرواتمام فرق می کند به طور کلی در هر موردی که بدانند ده روز در یک محل خواهدماند نماز تمام و روزه صحیح است و اگر یقین به ماندن ده روز نداشته باشند نماز شکسته و روزه صحیح نیست مگر آنکه دایم السفر محسوب شوند که در این صورت نیز نماز تمام و روزه صحیح است .
آیه الله جعفر سبحانی :هر گاه کار او کمتر از مسافت شرعی است نماز و روزه او تمام است و هر موقع که محل کار او در مسافت شرعی باشد یا بیشتر باشد مادامی که حالت کثرت سفر شرعی به خود نگیرد نماز شکسته است .
3- شخص کارگر که فاقد مسکن وفاقد وسایل مورد نیاز منزلی را که معمول مردم دارند می باشد اگر چنین شخصی هر سال از درآمد خود را کمتر از حد معمول خرج کند و مبلغی را برای مریضی های احتمالی با عدم بیمه خود و افراد تحت تکفلش و یا ضروریات دیگر مثل مسکن یا ازدواج فرزندانش در آینده پس انداز کند به این پول خمس تعلق می گیرد یا خیر؟
آیه الله وحید خراسانی :اگر سال بر آن بگذرد باید خمس آن را بدهد وبعد پس انداز کند.
آیه الله سیستانی :خمس ندارد
آیه الله خامنه ای:پس انداز سر سال خمسی، خمس داردهر چند برای تهیه ی ضروریات زندگی باشد مگر اینکه خرید و انجام ضروریات متوقف بر پس انداز باشد و بنا داشته باشد در آینده ای نزدیک صرف در این منظور بنماید و با پرداخت خمس نتواند این کار را انجام دهد و یا این که قبل از رسیدن سر سال خمسی پول را تبدیل به کالا نمائید .
آیه الله محقق کابلی :اگر سال برآن پول بگذرد خمس آن واجب است. .
آیه الله مکارم شیرازی :چنانچه سال خمسی بر آن بگذرد باید خمس آن پرداخت گردد ولی در صورتی که برای پرداخت خمس در زحمت باشید مجازید آن را به ذمه بگیرید و هر زمان توانستید بپردازید .
آیه الله صافی گلپایگانی : در صورتی که پول کنار گذاشته شده مسکن باشد که مورد نیاز فعل او باشد و طریق تهیه آن منحصر به این باشد خمس به آن تعلق نمی گیرد و اما کنار گذاشتن پول جهت بیماری های احتمالی و یا ازدواج فرزند و خرج های دیگر مانع از تعلق خمس نیست.
آیه الله جعفر سبحانی :هر گاه مبلغ مزبور را در تهیه جهیزیه مصرف کند خمس ندارد و یا برای تهیه مسکن که در مدت کوتاه تهیه خواهد کردآن نیز خمس ندارد و در بقیه موارد باید خمس آن را بپردازد
4-در بعضی از جوامع معمول است که پدر عروس مبلغی را از داماد می گیرد حکم این مبلغ از نظر حرام وحلال بودن تحت عناوین ذیل چیست ؟
الف- شیربها با رضایت وعدم رضایت داما د؟
ب –تهیه جهیزیه وتمام آن مبلغ را جهیزیه بخرد با رضایت و عدم رضایت داماد ؟
ج –تهیه جهیزیه و تمام آن مبلغ را جهیزیه نخرد با رضایت و عدم رضایت داماد ؟
آیه الله وحید خراسانی :با توافق اشکال ندارد.
آیه الله سیستانی :با رضایت مانعی ندارد و اگر تحت یک قرار داد شرعی باشد هم مانعی ندارد مثل این که پول را می دهد تا مادر رضایت دختر را جلب کند .
آیه الله خامنه ای :اگر ز وج با پرداخت شیر بها راضی نباشد لکن به خاطر ازدواج مجبور به پرداخت آن باشد زیرا بدون آن اولیا دختر مانع از انجام عقد می شوند گرفتن آن جایز نیست و در صورت رضایت زوج مانعی ندارد.
آیه الله محقق کابلی :در صورت عدم رضایت داماد تصرف درآن پول جایز نیست .
اصل استصحاب در ابواب مختلف فقه جریان دارد، فقهاء برای استنباط احکام شرعی در صورتی که دستش از ادله کوتاه باشد، به اصول عملیه، از جمله استصحاب تمسک مینمایند، به عنوان نمونه:
در ادامه می خوانید...
استصحاب كلي قسم اول آن است كه كلي در ضمن فردي از افرادش موجود شود، سپس در بقاي كلي ترديد ايجاد گردد و منشأ شك در بقاي كلي، شك در بقاي همان فردي است كه كلي در ضمن آن موجود شده است.
شهید صدر این نوع از استصحاب را حجت میداند.[1] چون ارکان استصحاب کامل است بدون آنکه خللی به وجود آید. محقق خراسانی معتقد است که در مورد اعتبار اين قسم از استصحاب كلي اختلافي وجود ندارد».
در ادامه می خوانید...
2 – اقسام استصحاب:
«استصحاب وجودي عبارت است از اينكه مورد استصحاب امر وجودي باشد». اين قسم استصحاب در حقوق مدني كاربرد زيادي دارد؛ به عنوان مثال مادة 357 قانون آيين دادرسي مدني صحت اين استصحاب را در حقوق مدنی تصريح ميكند و ميگويد: «در صورتي كه حق يا ديني بر عهده كسي ثابت شد اصل بقاي آن است، مگر اين كه خلافش ثابت شود».
در ادامه می خوانید...
برای اینکه مدعیان دروغین مهدویت و مهدی نماها را تشخیص بدهیم، لازم است که شناخت کامل از امام زمان(عج) داشته باشیم و شناخت آن حضرت ممکن نیست، مگر از طریق روایات رسیده از رسول خدا و ائمه(ع)، زیرا هیچ راه عقلی برای شناخت وی وجود ندارد و از راه عقل و دلیل عقلی نمیشود آن حضرت را شناسایی کرد.
در ادامه می خوانید....
فصل دوم:حجیت و اقسام استصحاب
1-حجیت استصحاب:
همانگونه که بیان شد در میان اصولیین در بارة استصحاب و حجیت آن اقوال و نظریات متعدد بیان شده است که عبارتند از:
1 – استصحاب مطلقا حجت است.
از جمله طرفداران این نظریه آخوند خراسانی در کفایة الاصول و مرحوم مظفر (ره)میباشند.
2 – استصحاب مطلقا حجت نیست.
در ادامه می خوانید...
اَدِّبوا اَولادَكُمْ عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبيِّكُمْ و حُبِّ اَهْلِ بَيْتِهِ وَ عَلى قِراءَةِ الْقُرآنِ ؛
فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خواندن.
«غرر الحكم، ح4488 »
دلیل عقل بر لزوم پیروی از ظن غالب، این دلیل مبتنی بر یك قاعدۀ عقلی است متشكل از یك صغری و كبری بدین صورت كه ثبوت امری در زمان سابق همراه شك در بقای آن در زمان بعد موجب تقویت ظن به بقای آن میگردد و در هر جا كه چنین ظنی حاصل شد باید بدان عمل كرد.
درادامه می خوانید...
1. جسمي
توجه و آگاهى به عواقب خود ارضايى باعث مىشود كه انسان بهتر بتواند دامن همّت به كمر زده و از اين گناه اجتناب ورزد. البته عواقب سوء وپيامدهاى منفى و عملى اين گناه جداى از آنكه معصيت است، فراتر از آن است كه بتوان آنها را برشمرد؛ بلكه فقط به چند مورد از آن اكتفامىكنيم:
1. پيامدهاى جسمانى: ضعف چشم و بينايى، تحليل رفتن قواى جسمانى، عقيم شدن و ناتوانى در توليد مثل، پيرى زودرس، ضعف مفاصل،لرزش دست، زشتى چهره و از بين رفتن طراوت صورت.
در ادامه می خوانید...
بسم الله الرحمن الرحیم
به: سایت حقیقت آنلاین
در شب رحلت خاتم انبيا محمد مصطفي (ص) فرشتگان عرش مي گريند، عاشقانش با چشماني اشک آلود، مرثيه غم مي سرايند و ما نيز در شب رحلت آسماني اش در سوگ مي نشينيم و معراج وصالش را با حضرت دوست و رحلت جانسوزش را به عاشقان رسالتش تسليت مي گوييم، نامت بلند و دينت پر رهرو، اي جاري تر از حيات در پيکر آدمي صبر و شكيبايي بر هر مصيبتي نيكوست جز در غم فراق تو اي پيامبر خاتم(ص)، بيتابي و ناشكيبايي ناپسند است جز در اندوه شهادت تو ، مصيبت رحلت تو چنان بزرگ است که هر مصيبتي پيش از تو و پس از تو ناچيز است، فقدان غم رفتن تو پشت اهالي ايمان را شکسته و عشق را داغدار کرده است، باور کن آسمان هم تاب غم فراق تو را ندارد و کمرش زير داغت خم شده است.
زندگی 60 خانواده شیعی در مرکز ورزشی "Sampang" همچنان در معرض خبر است زیرا مقامات محلی در جاوه شرقی اندونزی از رساندن اب و غذا به آنها جلوگیری میکنند. این افراد از ترس گروههای وهابی که برخی خانه های آنها را در ماه محرم به آتش کشیدند به این مرکز پناه بردند. مقامات میگویند به دلیل اعتقادات آنها مانع رسیدن آب و غذا به آنها نمیشوند بلکه میخواهند آنها را مجبور کنند به روستاهای جدید نقل مکان کنند و مسلمانان این را نمیپذیرند زیرا میترسند دوباره شاهد کشتاری که در"Karang Gayam" اتفاق افتاد باشند.این افراد از ترس گروههای وهابی که برخی خانه های آنها را در ماه محرم به آتش کشیدند به این مرکز پناه بردند.
در ادامه می خوانید...