ب) تعارض استصحاب با سایر اصول عمليه:
اگر استصحاب با سایر اصول عملیه؛ مانند اصل برائت، احتیاط و تخییر در تعارض واقع شود؛ حق تقدم با کدام یک میباشد؟
علماي اصول، استصحاب را بر هر سه اصل عملي ديگر (احتياط، برائت، تخيير) مقدم ميداند، شهید صدر در این زمینه مینویسد: اگر استصحاب با اصول عملی دیگری مانند برائت و... معارض باشد، اصل مقدم بر سه اصل دیگر مقدم است... .
در ادامه می خوانید...
بسم الله الرحمن الرحیم
چکیده مقاله:
زراره ،نامی آشنابرای کسانی است که درمکتب حدیثی وروایی امامان باقروصادق علیه السلام بالیده وتوشه گرفته اندشایدگزافه نباشدکه اورابه جناب سلمان علیه السلام تشبیه کنیم ازسه جهت:
الف:وفای اونسبت به امام عصرش مانندوفای سلمان نسبت به پیامبرصل الله علیه وآله وسلم وعلی علیه السلام بود،هرگزذره ای ازارادت زرارة کم نشدولحظه ای غافل ازمولای خود نبود.
در ادامه می خوانید...
4 - رابطة استصحاب با قواعد فقهی:
الف) تقدم قاعده بازار مسلمین بر استصحاب:
مراد از بازار مسلمین اين است كه اگر گوشت، پوست و ساير اجزاي حيواني در بازار مسلمین خریداري شود، حكم طهارت را دارد و بايد آنرا در حكم گوشت حيوان ذبح شده قرار داد و لازم نيست از ذبح شرعی آن حيوان سوال کرد.
احکام نماز،روزه وخمس مهاجرین وشیربها
1– اشخاصی که شغل آنان کارگری هستندو مسافت کاری آنان مشخص نیست واین کار همیشگی آنان می باشد و معلوم نیست که آیا بیشتر از ده روز خارج از حد ترخص است یا کمتر از ده روز یعنی در یک وقت چند روز متوالی کار می کنند و در یک وقت دیگر ممکن است چند روز دیگر بی کار بمانند یعنی بیشتر از ده روز چنین شخصی نسبت به نماز و روزه ماه مبارک رمضان چه حکمی دارد ؟
آیه الله سیستانی :اگر تعداد سفر های وی به طور متوسط در ماه به ده تا برسد نماز و روزه وی تمام است.
آیه الله خامنه ای :اگر در خلال هر ده روز حداقل یک بار برای شغل سفر انجام شود و این تردد شغلی دو .سه ماه ادامه داشته باشد، نماز در سفرهای شغلی غیر از سفر اول ودوم در مبدا مقصد ودر بین راه تمام وروزه صحیح است ودر سفرهای شخصی حکم مسافر را دارد و اگر ده روز یا بیشتر در یک محل اقامت شود در سفر او ل شغلی نماز شکسته وبعد ازآن تمام است .
آیه الله محقق کابلی :در فرض سوال نماز و روزه اش تمام است .
2-اشخاصی که شغل آنها فقط کارگری هستندو مسافت محل کارآنها هرروز ممکن است متفاوت از روز قبل باشد یا ممکن است ده یا بیست روز در یک مکان کار کنند وهمچنین حد هم مشخص نیست ممکن است که در یک وقت چند روز متوالی کار کنند و چند روز متوالی بیکار باشندیعنی از ده روز،چنین اشخاصی نسبت به نماز و روزه ماه رمضان چه وظیفه ای دارد ؟
آیه الله وحید خراسانی :اگر کمتر از حد ترخص شرعی کار گیرش بیاید تمام است و اگر در بیرون از حد ترخص شرعی کار گیرش بیاید نماز و روزه او شکسته است به ده روز هم نباید اعتنا کند .
آیه الله مکارم شیرازی :چنانچه در مجموع وبه طور متوسط هفته ای سه روز به مسافت شرعی سفر کنند نماز وروزه آنها در سفر تمام است،در غیر این صورت شکسته است .
آیه الله صافی گلپایگانی :در مورد سوال اشخاص مذکور با اختلاف شغل و حالاتی که دارند حکم نمازآنها از لحاظ قصرواتمام فرق می کند به طور کلی در هر موردی که بدانند ده روز در یک محل خواهدماند نماز تمام و روزه صحیح است و اگر یقین به ماندن ده روز نداشته باشند نماز شکسته و روزه صحیح نیست مگر آنکه دایم السفر محسوب شوند که در این صورت نیز نماز تمام و روزه صحیح است .
آیه الله جعفر سبحانی :هر گاه کار او کمتر از مسافت شرعی است نماز و روزه او تمام است و هر موقع که محل کار او در مسافت شرعی باشد یا بیشتر باشد مادامی که حالت کثرت سفر شرعی به خود نگیرد نماز شکسته است .
3- شخص کارگر که فاقد مسکن وفاقد وسایل مورد نیاز منزلی را که معمول مردم دارند می باشد اگر چنین شخصی هر سال از درآمد خود را کمتر از حد معمول خرج کند و مبلغی را برای مریضی های احتمالی با عدم بیمه خود و افراد تحت تکفلش و یا ضروریات دیگر مثل مسکن یا ازدواج فرزندانش در آینده پس انداز کند به این پول خمس تعلق می گیرد یا خیر؟
آیه الله وحید خراسانی :اگر سال بر آن بگذرد باید خمس آن را بدهد وبعد پس انداز کند.
آیه الله سیستانی :خمس ندارد
آیه الله خامنه ای:پس انداز سر سال خمسی، خمس داردهر چند برای تهیه ی ضروریات زندگی باشد مگر اینکه خرید و انجام ضروریات متوقف بر پس انداز باشد و بنا داشته باشد در آینده ای نزدیک صرف در این منظور بنماید و با پرداخت خمس نتواند این کار را انجام دهد و یا این که قبل از رسیدن سر سال خمسی پول را تبدیل به کالا نمائید .
آیه الله محقق کابلی :اگر سال برآن پول بگذرد خمس آن واجب است. .
آیه الله مکارم شیرازی :چنانچه سال خمسی بر آن بگذرد باید خمس آن پرداخت گردد ولی در صورتی که برای پرداخت خمس در زحمت باشید مجازید آن را به ذمه بگیرید و هر زمان توانستید بپردازید .
آیه الله صافی گلپایگانی : در صورتی که پول کنار گذاشته شده مسکن باشد که مورد نیاز فعل او باشد و طریق تهیه آن منحصر به این باشد خمس به آن تعلق نمی گیرد و اما کنار گذاشتن پول جهت بیماری های احتمالی و یا ازدواج فرزند و خرج های دیگر مانع از تعلق خمس نیست.
آیه الله جعفر سبحانی :هر گاه مبلغ مزبور را در تهیه جهیزیه مصرف کند خمس ندارد و یا برای تهیه مسکن که در مدت کوتاه تهیه خواهد کردآن نیز خمس ندارد و در بقیه موارد باید خمس آن را بپردازد
4-در بعضی از جوامع معمول است که پدر عروس مبلغی را از داماد می گیرد حکم این مبلغ از نظر حرام وحلال بودن تحت عناوین ذیل چیست ؟
الف- شیربها با رضایت وعدم رضایت داما د؟
ب –تهیه جهیزیه وتمام آن مبلغ را جهیزیه بخرد با رضایت و عدم رضایت داماد ؟
ج –تهیه جهیزیه و تمام آن مبلغ را جهیزیه نخرد با رضایت و عدم رضایت داماد ؟
آیه الله وحید خراسانی :با توافق اشکال ندارد.
آیه الله سیستانی :با رضایت مانعی ندارد و اگر تحت یک قرار داد شرعی باشد هم مانعی ندارد مثل این که پول را می دهد تا مادر رضایت دختر را جلب کند .
آیه الله خامنه ای :اگر ز وج با پرداخت شیر بها راضی نباشد لکن به خاطر ازدواج مجبور به پرداخت آن باشد زیرا بدون آن اولیا دختر مانع از انجام عقد می شوند گرفتن آن جایز نیست و در صورت رضایت زوج مانعی ندارد.
آیه الله محقق کابلی :در صورت عدم رضایت داماد تصرف درآن پول جایز نیست .
اصل استصحاب در ابواب مختلف فقه جریان دارد، فقهاء برای استنباط احکام شرعی در صورتی که دستش از ادله کوتاه باشد، به اصول عملیه، از جمله استصحاب تمسک مینمایند، به عنوان نمونه:
در ادامه می خوانید...
استصحاب كلي قسم اول آن است كه كلي در ضمن فردي از افرادش موجود شود، سپس در بقاي كلي ترديد ايجاد گردد و منشأ شك در بقاي كلي، شك در بقاي همان فردي است كه كلي در ضمن آن موجود شده است.
شهید صدر این نوع از استصحاب را حجت میداند.[1] چون ارکان استصحاب کامل است بدون آنکه خللی به وجود آید. محقق خراسانی معتقد است که در مورد اعتبار اين قسم از استصحاب كلي اختلافي وجود ندارد».
در ادامه می خوانید...
2 – اقسام استصحاب:
«استصحاب وجودي عبارت است از اينكه مورد استصحاب امر وجودي باشد». اين قسم استصحاب در حقوق مدني كاربرد زيادي دارد؛ به عنوان مثال مادة 357 قانون آيين دادرسي مدني صحت اين استصحاب را در حقوق مدنی تصريح ميكند و ميگويد: «در صورتي كه حق يا ديني بر عهده كسي ثابت شد اصل بقاي آن است، مگر اين كه خلافش ثابت شود».
در ادامه می خوانید...
برای اینکه مدعیان دروغین مهدویت و مهدی نماها را تشخیص بدهیم، لازم است که شناخت کامل از امام زمان(عج) داشته باشیم و شناخت آن حضرت ممکن نیست، مگر از طریق روایات رسیده از رسول خدا و ائمه(ع)، زیرا هیچ راه عقلی برای شناخت وی وجود ندارد و از راه عقل و دلیل عقلی نمیشود آن حضرت را شناسایی کرد.
در ادامه می خوانید....
فصل دوم:حجیت و اقسام استصحاب
1-حجیت استصحاب:
همانگونه که بیان شد در میان اصولیین در بارة استصحاب و حجیت آن اقوال و نظریات متعدد بیان شده است که عبارتند از:
1 – استصحاب مطلقا حجت است.
از جمله طرفداران این نظریه آخوند خراسانی در کفایة الاصول و مرحوم مظفر (ره)میباشند.
2 – استصحاب مطلقا حجت نیست.
در ادامه می خوانید...
اَدِّبوا اَولادَكُمْ عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبيِّكُمْ و حُبِّ اَهْلِ بَيْتِهِ وَ عَلى قِراءَةِ الْقُرآنِ ؛
فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خواندن.
«غرر الحكم، ح4488 »
دلیل عقل بر لزوم پیروی از ظن غالب، این دلیل مبتنی بر یك قاعدۀ عقلی است متشكل از یك صغری و كبری بدین صورت كه ثبوت امری در زمان سابق همراه شك در بقای آن در زمان بعد موجب تقویت ظن به بقای آن میگردد و در هر جا كه چنین ظنی حاصل شد باید بدان عمل كرد.
درادامه می خوانید...
1. جسمي
توجه و آگاهى به عواقب خود ارضايى باعث مىشود كه انسان بهتر بتواند دامن همّت به كمر زده و از اين گناه اجتناب ورزد. البته عواقب سوء وپيامدهاى منفى و عملى اين گناه جداى از آنكه معصيت است، فراتر از آن است كه بتوان آنها را برشمرد؛ بلكه فقط به چند مورد از آن اكتفامىكنيم:
1. پيامدهاى جسمانى: ضعف چشم و بينايى، تحليل رفتن قواى جسمانى، عقيم شدن و ناتوانى در توليد مثل، پيرى زودرس، ضعف مفاصل،لرزش دست، زشتى چهره و از بين رفتن طراوت صورت.
در ادامه می خوانید...
بسم الله الرحمن الرحیم
به: سایت حقیقت آنلاین
در شب رحلت خاتم انبيا محمد مصطفي (ص) فرشتگان عرش مي گريند، عاشقانش با چشماني اشک آلود، مرثيه غم مي سرايند و ما نيز در شب رحلت آسماني اش در سوگ مي نشينيم و معراج وصالش را با حضرت دوست و رحلت جانسوزش را به عاشقان رسالتش تسليت مي گوييم، نامت بلند و دينت پر رهرو، اي جاري تر از حيات در پيکر آدمي صبر و شكيبايي بر هر مصيبتي نيكوست جز در غم فراق تو اي پيامبر خاتم(ص)، بيتابي و ناشكيبايي ناپسند است جز در اندوه شهادت تو ، مصيبت رحلت تو چنان بزرگ است که هر مصيبتي پيش از تو و پس از تو ناچيز است، فقدان غم رفتن تو پشت اهالي ايمان را شکسته و عشق را داغدار کرده است، باور کن آسمان هم تاب غم فراق تو را ندارد و کمرش زير داغت خم شده است.
زندگی 60 خانواده شیعی در مرکز ورزشی "Sampang" همچنان در معرض خبر است زیرا مقامات محلی در جاوه شرقی اندونزی از رساندن اب و غذا به آنها جلوگیری میکنند. این افراد از ترس گروههای وهابی که برخی خانه های آنها را در ماه محرم به آتش کشیدند به این مرکز پناه بردند. مقامات میگویند به دلیل اعتقادات آنها مانع رسیدن آب و غذا به آنها نمیشوند بلکه میخواهند آنها را مجبور کنند به روستاهای جدید نقل مکان کنند و مسلمانان این را نمیپذیرند زیرا میترسند دوباره شاهد کشتاری که در"Karang Gayam" اتفاق افتاد باشند.این افراد از ترس گروههای وهابی که برخی خانه های آنها را در ماه محرم به آتش کشیدند به این مرکز پناه بردند.
در ادامه می خوانید...
بسم الله الرحمن الرحیم
به: حقیقت آنلاین-مجلهء حقیقت
اربعين آمد و از زينب (سلام الله علیه) بايد سخن گفت چرا که اربعین و عاشورا بدون زینب تفسیر نمی شوند باید از حاصل زخم ها ، رنج ها ، عطش ها و نمازهاي نشسته دختر حیدر گفت که هنوز زینب را به ياد دارند اربعين مي آيد اما تلاوت زيبايي را تنها در چشمان زينب عليهاالسلام بايد جست اربعين مي شکفد و نام زينب گل مي کند پیام زينب در شام از آن چه يزيديان شرم زده هراس داشتند هم بالاتر و رساتر بود آب معرفت بود بر آتش جهل و گناه ، زينب عليهاالسلام با خطبه اي در غربت و در ميان هلهله زنان دربار یزید که برای هلهله و شادی بر خاندان اسیر اهل بیت پیامبر آمده بودند... .در ادامه می خوانید...
اما در مورد تصویر حجاب زنان مسلمان، نوشته شده "رجعیة، تخلف، إرهاب، تعصب" یعنی "عقب ماندگی، تروریسم و تعصب".
جدید ترین اقدام ضد اسلامی که توسط دشمنان دین مبین اسلام صورت گرفته، انتشار پوستری بوده که در آن به اصطلاح حجاب ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت با یکدیگر مقایسه شده است.
در این پوستر که به زبان عربی تهیه شده، در ذیل تصویر حجاب یهودیان نوشته شده "حضارة" یعنی تمدن. در واقع تلاش شده که حجاب یهودیان نماد تمدن معرفی شود.
اما در ذیل تصویر حجاب مسیحیت هم نوشته "احترام". در این تصویر تلاش شده که نوع حجاب و پوشش مسیحیان، احترام به طرف مقابل تلقی شود.
اما در مورد تصویر حجاب زنان مسلمان، نوشته شده "رجعیة، تخلف، إرهاب، تعصب" یعنی "ارتجاع، عقب ماندگی، تروریسم و تعصب".
تهیه کنندگان این پوستر ضد اسلامی که آن را به طور گسترده و وسیع در صفحات سایت های اجتماعی منتشر کرده اند، تلاش نموده اند حجاب اسلامی را زیر سؤال برده و اصطلاحاتی منفی برای آن به کار ببرند تا اینگونه علیه دین مبین اسلام و اعتقادات اسلامی حمله کرده باشند. (افغان ایرکا)
حمزه محمودی
4 – روایت عبد الله بن سنان:
سَعْدٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ:
«سَأَلَ أَبِي أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا حَاضِرٌ إِنِّي أُعِيرُ الذِّمِّيَّ ثَوْبِي وَ أَنَا أَعْلَمُ أَنَّهُ يَشْرَبُ الْخَمْرَ وَ يَأْكُلُ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ فَيَرُدُّهُ عَلَيَّ فَأَغْسِلُهُ قَبْلَ أَنْ أُصَلِّيَ فِيهِ؟
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع صَلِّ فِيهِ وَ لَا تَغْسِلْهُ مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ فَإِنَّكَ أَعَرْتَهُ إِيَّاهُ وَ هُوَ طَاهِرٌ وَ لَمْ تَسْتَيْقِنْ أَنَّهُ نَجَّسَهُ فَلَا بَأْسَ أَنْ تُصَلِّيَ فِيهِ حَتَّى تَسْتَيْقِنَ أَنَّهُ نَجَّسَه»[1]؛
در ادامه می خوانید...
3 – صحیحة زرارة:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ:
در ادامه می خوانید...
اصوليین در اعتبار و حجیت استصحاب اقوال و نظریات گوناگون و متفاوتی دارند[1] کسانى كه استصحاب را حجت مىدانند، به ادلّه گوناگونى استدلال كردهاند...
در ادامه می خوانید...
برای پاسخ به این سوال نظر شما را به یک آیه قرآن جلب می کنم...
در ادامه می خوانید...
سم مبارك آن بزرگوار علي است و مشهورترين القاب آن حضرت زين العابدين و سجّاد است و مشهورترين كنية او ابامحمد وابوالحسن است. مدّت عمر آن بزرگوار مثل پدر بزرگوارش پنجاه و هفت سال است زيرا پانزدهم جمادي الاول سال سي و هشت از هجرت به دنيا آمد. تولد آن بزرگوار دو سال قبل از شهادت اميرالمؤمنين (ع) است و تقريباً بيست و سه سال به پدر بزرگوار زندگي كرد. پس مدت امامت آن بزرگوار سي و چهار سال است.
قالَ الاْمامُ عَلىّ بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین (عَلَیْهِ السَّلام) : إنَّ الْمَعْرِفَهَ، وَكَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ تَرْكُهُ الْكَلامَ فیما لایُغْنیهِ، وَقِلَّهُ ریائِهِ، وَحِلْمُهُ، وَصَبْرُهُ، وَحُسْنُ خُلْقِهِ.
امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: همانا معرفت و كمال دین مسلمان در گرو رهاكردن سخنان و حرف هائى است كه به حال او ـ و دیگران ـ سودى ندارد. و از ریا و خودنمائى دورى جستن; و در برابر مشكلات زندگى بردبار و شكیبا بودن; و نیز داراى اخلاق پسندیده و نیك سیرت بودن است.
تحف العقول: ص 202، بحارالأنوار: ج 2، ص 129، ح 11.
گرداورنده:غلامرضافهیمی
بِسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله وحده والصلوة والسلام علي من لانبي بعده:
شـورای سرتاسـری علمای افغانستان به سلسله جلسات نوبتی خود از تاریخ بیست ونهم عـقرب الی تاریخ دوم قوس سال ۱۳۹۱ جلسـات خویش را دایر و به اتفـاق آرا مصوبه ذیل را صادر نمود:
۱- شـورای سرتاسـری علمای افغانستان از تاریخ تاسیس خود بار، بار در مورد حـرام بودن حمـلات انتحاری و کشتار افراد بیگناه مصوبه ها و اعلامیه ها صادر کرده است و صدای خود را به مردم مسلمان
خود و جهانیان رسانیده است، طوریکه در نهم ذوالحجه سال ۱۴۳۳ هـ ق در روز مبارک عرفه در مسجد نمیره در حـضور میلیون ها حج کننده شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی بزرگ عربستان سعودی در خطبه عرفه حملات انتحـاری را حـرام دانست، اینک یکبار دیگـر در مورد حـرمت این حمـلات در روشنـی تصـریحـات قـرآنی
و احادیث مستند و متفق علیها نبوی مصوبه ذیل را صادر می نمايد.
در ادامه می خوانید...
با گذشت نزدیک به 1400 سال از فاجعه خونبار عاشورا همچنان اين داغ در آسمان و زمين تازه است و کائنات، عزادار فرزند پیامبر حسین بن علی(ع) است.
در ادامه خواهید دید...
کیست که گوش جان بسپارد و نام امام حسین (ع) را در هیاهوی فرات نشنود؟ کیست که آزاده باشد و محرم را به سوگ ننشیند؟ کیست که حسین را چراغ راهش کند و در بیراهه های پر پیچ و خم گم شود؟ ظهر عاشورای سال61 است پیکرهای پاکی که زیر سم اسبان لگد کوب شده ای که روی زمین برهنه و بایر کربلا پاره پاره شده و روی زمین افتاده است و سرهایشان را بریده اند زمینی که در آن نه علفی میروید و نه چمنی دارد بیابان خشک و سوزانی که تا ابدیت آهنگ حزن و اندوه را به رویش پاشیده اند چرا که در این سرزمین بدن تکه پاره حسین و سر بریده و مقدس پسر فاطمه ( س) را در روی زمینش سر بریدند همان حسینی که روح خویش را به خداوند تقدیم نمود ای پسر ابوتراب (ع) یا حسین (ع) وقتی که آن نامردمان دهان مبارکت را با چوبهای خود مینواختند آیا نمیدانستند تو نوه پیامبری و همان کسی بودی که پیامبر بر لبانت بوسه میزد ؟
یکی از مسائل بحث برانگیزی که وهابیان ادعا نموده و با آن همه فرق و مکاتب اسلامی غیر خود را مشرک دانسته و آنها را ازدایره اسلام خارج می کنند مساله بدعت گذاری و بدعت پذیری در دین است. زیرا آنان معتقدند مردم پس از رحلت پیامبر تا ششصد سال سنتهای الهی و نبوی را از یاد برده و بدعتهایی خودساخته را وارد دین نموده... .
در ادامه می خوانید...
احکام ازدوج
س1:دختر با پسر مورد علاقه اش فرار می کند اما پدر دختر به خاطر نگرفتن شیربها (گله)اجازه عقد نمی دهد آیا عقد بدون اجازه پدر دختر جایز است؟
ج:اگر دختر بالغ ورشید وداماد هم کفو با دختر است و پدر دختر تنها به خاطر نگرفتن شیر بها (گله )اجازه عقد نمی دهد عقد صحیح است اما اگر پدر دختر داماد راهم کفو دخترش نداند ودختر تمایل داشته باشد عقد صحیح نیست.
س2 :اموالی را که داماد به عنوان شیربها (گله)به پدر دختر می دهد ونیز جهیزیه ای را که پدر دختر به دخترش می دهد در صورت پیدا شدن اختلاف می توانند از همدیگر بخواهند؟
ج: اموالی را که داماد به پدر دختر بخشیده باشد اگر موجود باشد می تواند باز پس بگیردواگرمصرف شده باشد نمی تواند پس بگیرد . جهیزیه ای را که پدر دختر به دخترش بخشیده است نمی تواند باز پس بگیرد .
س3: پولی را که پدر دختر به عنوان شیر بها (گله) از داماد می گیرد برای پدر عروس حلال است و اگر با همین پول جهیزیه برای دخترش تهیه کند مال عروس است یا داماد ؟
ج:اگر پول شیربها (گله ) بدون رضایت ورغبت داماد از او گرفته شده است . مال داماد است و جهیزیه ای که با این پول تهیه می شود نیز مال داما د است اگر پول شیر بها (گله )را داماد به عروس بخشیده باشد برای او حلال است . اگرپول یادشده مهریه عروس باشدمال عروس است.
----------------------------------------------------
استفتآت آیت الله العظمی محقق دام ظله العالی"حقیقت آنلاین" [1]
بسم الله الرحمن الرحیم
به: مجله حقیقت – حقیقت آنلاین
امام نهم حضرت جواد (ع) در دهم رجب 195 هجری قمری در مدینه متولد شد و آخر ذیقعده سال 220 هجری قمری بر اثر زهری كه به دستور معتصم عباسی توسط ام الفضل همسر آن حضرت (دختر ماءمون) به او رسید در بغداد شهید شد.
در ماجرای ازدواج ام الفضل (دختر ماءمون) روایت كرده اند: پس از شهادت حضرت رضا (ع)، مردم نسبت به مامون (هفتمین خلیفه عباسی) ظنین شدند، و موقعیت او به خطر افتاد، او برای كسب وجاهت از دست رفته همواره می خواست خود را به آل علی (ع) نزدیك گرداند، بر همین اساس خواست دخترش را همسر امام جواد (ع) گرداند، بستگان مامون از این كار ناراضی بودند و اعتراض شدید كردند.
بسم الله الرحمن الرحیم
c
یا مهدی قائم آل محمد ( عج ) بیا که ما از عمق ناپیدای مظلومیت مان صدای آمدنت را میشنویم
امروز احساسات پاک و جریحه دار شده مسلمانان در تمام جهان در حال اوج گرفتن است ساختن یک فیلم ظالمانه و ضد انسانی که توهین به سنبل پاک و مقدس مسلمانان بود نفرت و کینه را در دل مسلمانان برانگیخته است پیامبری که مسلمانان را جدا از نژاد و فرهنگ و زبان به پاکی ، عدالت ، نیکوکاری و همدردی فرا خوانده است و همبن فطرت پاک است که انسانها را به توحید و معرفت ذاتی خداوند رهنمون می سازد همین سرشت همگانی است که انسانهای تشنه عدالت را از اندیشه های گمراه کننده نجات میدهد و پایه های تفکر غربی را به چالش میکشد .
روایات باب زکات:
دسته چهارم: رواياتى كه مضمون دسته دوم (ثبوت زكات در نه چيز) و دستۀ سوم (ثبوت زكات در غير نه چيز) كه ظاهرا با هم متعارضند را در بردارد، به طورى كه از اين روايات (دستۀ چهارم) صدور آن دو دستۀ و عدم كذب آنها استفاده مىشود، که یکی از آنها اشاره میکنیم:
«محمد بن مسلم قال: سألته علیه السلام عن الحبوب ما يزكى منها؟ قال: البرّ و الشعير و الذرة و الدخن و الارز و السلت و العدس و السمسم، كل هذا يزكّى و اشباهه»[1]؛ «از امام باقر علیه السلام سؤال كردم كه از كدام حبوبات بايد زكات داد؟ حضرت فرمود: گندم و جو و ذرت و ارزن و برنج و جوى بىپوست و عدس و كنجد، از همه اينها مانند اينها بايد زكات داده شود.
دستۀ دوم: رواياتى كه مشتمل بر بيان اين واقعه تاريخى است (كه در بدو امر پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم تشخيص داد كه زكات را از نه چيز بگيرد و چيزهاى ديگر را ببخشد) اما يا صريح است و يا ظهور دارد. امامى كه اين واقعه را بيان مىكند مىخواهد بفرمايد حكم فعلى در زمان خودش نيز همينطور است و حكمى است ابدى كه بايد در جميع زمانها به آن اخذ نمود، گرچه يك حكم حكومتى از جانب پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم باشد:
روایاتی که در باب زکات وارد شده چه از طريق شيعه و چه از طریق اهل سنت، بسیار زیاد است که در کتابهای روایی و منابع دست اول بیان شده است. در مجموع میتوان روایت وارده در این باب را به چهار دسته تقسيم کرد:
1 – دسته اول:
دسته اول: رواياتى كه متضمن اين مطلب است كه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم زكات را در نه چيز قرار داد و زكات در غير آن نه چيز را بخشيد.
در مورد زكات اين مسأله هم مطرح است كه آيا حكومت اسلامى مىتواند چيز ديگرى را- و لو به نام زكات- وضع كند يا نه؟
برخی معتقداند که حاکم شرع میتواند در صورت لزوم برای چیزهای دیگری نیز زکات وضع کند، همانگونه که امير المؤمنين در زمان حكومتشان براى اسب زكات وضع كردند و اين از مسلّمات است. البته فقها از وضع زکات برای اسب توسط امام علی علیه السلام دو قسم استنباط كردند. بعضى گفتند زكات اسب مطلقاً مستحب است و امير المؤمنين آن را مستحب گرفتهاند.