مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید.
از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم.
مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید.
majallehaqiqat.loxblog.com
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
آخرین نطرات
علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
mohseni - روحش شاد
خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.
اجرکم عندالله پاسخ: سلام...
سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
- 1394/9/7/majallehaqiq
شهيد صدر حساسيت زيادى نسبت به مسئله شناخت داشت، طورى كه عدم شناخت واقعى اموزه هاى اسلام را مانند انكار آن! مىدانست. زيرا"پاين بودن سطح آگاهى أمت، سبب ضعف ايمان جامعه، گرديده و معرفت وشناخت اسلام، علت قيام امت، به مسئوليت اش مىگردد." [1]
سبب سعادت و خوشبختى ملتها و جوامع بشرى معرفى ميكند،مىگويد:
جامعه اسلامى (يعنى ملتهاى مسلمان) با آنكه همان مكتب و نظام فكرى اجتماعى را دارند و به صورت عموم باورمند به اين مكتب هم هستند. امّا چرا ملتهاى مسلمان گرفتار مشكلات و عقب ماندگى مىباشند؟ جوابش اين است كه ملتهاى مسلمان آگاهىكامل اسلامى كه همراه با همه آگاهىهاى سياسى، فرهنگى، اجتماهى و عملى است، ندارند. وقتى آگاهى و خودآگاهى در همه زمينهها نباشد و معرفت و شناخت ما از دين ناقص يا يك بعدى باشد - ميان ماو دين، تناقض بوجود خواهد آمد كه كمتر ازتحريف نيست. گرچه اسلام و قرآن در اصل و متن خود تحريف بردار نيست، ولى تحريف تفسيرى، تطبيقى و عملى، عملا در بسيارى از جوامع و گروههاى مسلمان به چشم مىخورد. به هر حال با آنكه اسلام و قرآن به اعتراف دوست و دشمن يك دين و نظام كامل مىباشد و مسلمانان عموما به اسلام ايمان هم دارند، ولى چرا مسلمانان امروز به صورت عموم يك ملت سعادتمند، سربلند و موفق نباشند!كه مسلما علت همان عدم آگاهى عموم و حتى اصناف و دستههاى منسوب به اسلام از اسلام و قرآن مى باشد، در مجموع مسلمانان يا اطلاع كافى از اسلام ندارند و يا برداشتهاى يك بعدى، سطحى و ذوقىازآن دارند.
فلسفه و ضروت تنظيم حيات اجتماعى براساس دين:
شهيد پس از آن كه نگاهى به سير حركت آغازين زندگى انسان مىاندازد و حركت ابتدايى بشر را كه با علف و گياهان تغذيه مىكرد و از سنگ و چوب سلاح تهيه مىنمود و با پناه بردن به غار و سوراخها زندگىاش را سپرى مينمود ولى به جهت حب ذات و زياده خواهى وتفاوت تشخيص و اختلاف درك وتوانها،گرفتار تناقضات ونزاعهاگرديده بود، آن را نيازمند به قانون معرفى ميكند. چون قانون است كه روابط داخلى و بيرونى انسان را سامان مىبخشد.
شهيد مىپرسد: اين قانون را چه كسى بايد پايه گذارى نمايد؟ اگر خود انسان باشد كه تناقض مصالح باز ميگردد...
سر انجام شهيد پاسخ مىگويد: جز دين قانون وقانونگذار ديگرى راهگشاى اين بن بست نخواهد بود وتنها دين است كه زمينه هاى روانى و اجتماعى و فطرى واجرايى دارد.
حالا كه دين يك نياز درونى و يك ضرورت سازمان بخش بيرونى است وتاكنون براى نظم وسامانه زندگى و بقاى حيات بشر راهكار معقول واطمنان بخش بوده است چرا درآينده نيز از اين قانون موردنياز بشرى بهرهگيرى نشود؟
علاج تناقضات ميان مصالح شخصى و جمعى وكنترل خود خواهى و زياده طلبى انسان، تنها با دخالت و مديريت دين تحقق پزير است، كه خواسته و تمايلات انسان را كنترل كرده وانسان را با دست برداشتن از مصالح فردى در برابر مصالح جامعه، به جهت ارزشهاى مقدس دينى وپاداش اخروى كمك وراه نمايىميكند.
دين داراى پتانسيل فراوان روحى وانگيزه سازى آرامبخش ومعنوى عظيم است كه انسان بخاطر آن حاظر است خودش را نيز قربانى نمايد.انسان ديندار به جهت تحقق مصالح اجتماعى از بسيارى منافع سود جويانه ولذتهاى فردى،دست مىكشد.
شهيد به آياتى از قران مجيد در باره بنيانگذارى اين نظريه زنده و جالب كه قران تأكيد ميدارد اشاره ونتيجه گيرى مينمايد([3]) كه: مصالح فرد و جامعه در تنظيم روابط اجتماعى با هم گره خورده است.مهم اين است كه انگيزههاى نيك انديشانه فردى را بايد بالا برد و به كمال برتر در زندگى دمساز ساخت. انگيزه بخشيدن براى يكى ساختن منافع فردى و اجتماعى، راهكارى است كه دين برترين چهار چوب تربيتى و چاره سازى تناقضات فردى واجتماعى را ارايه نموده است.
ضرورت تشكيل حكومت ازنگاه شهيد صدر:
شهيد محمد باقر صدر در باره اهميت حكومت در دين، مىگويد:
طرح دولت به واسطه پيامران پديدار گرديده و دولت در اصل يك پديده دينىاست. در حالى كه انديشمندان آن را يك نياز انسانى ميدانند، حالا چه دينى وجود داشته باشد يانه. لذا تاريخ بشرى سراغ ندارد روزگارى را كه انسان، بريده حلاز نوعى حكومت باشد، گرچه پديده حكومت غالبا و به صورت عموم همراه تمدن و شهر نشينى بوده است.[4]
و بازهم شهيد مىگويد: دولت يك نهاد وحيانى بوده و در اساس خويش براى تكميل و بالا بردن عمل رسالت الهى ميباشد..
چون حكومت، تحقق اراده پروردگار در زمين و هماهنگ باتكوين و فطرت بشرى است و مشروعيت و بنيان اين حكومت براساس اعمال سلطه و حاكميت و تحقق اراده پروردگار در پر تو اراده تشريعى است و خلافت و بدون حكومت شريعت الهى ملغى ميشود و با الغاى آن ظلم و فسادتححق مىيابد.
تشكيل حكومت، تحقق رسالت تاريخى و تمدنى انسان و عينيت بخشيدن به امانت و خلافت الهى وى، جهت تحقق عدالت و ريشه كن سازى ظلم، شرك، فساد و استكبار در زمين مىباشد.
دولت درنگاه شهيد حالت پيشرفته از خانواده، تسلط زورمندان،يا حاكميت طبقاتى ويا يك قرارداد اجتماعى نيست. دولت يك پديده اجتماعى است كه پيامبران درجهت تحقق آن تلاش كردهاند.
شهيد پس از ذكر آيه 213بقره "كان الناس أمة واحدة..." مىگويد:وبدانگونه است كه پيامبران به اشكال گوناگون ،همواره نقش خود را در ايجاد دولتهاى صالح ايفا كردهاند وتعداد زيادى از آنان ،خود نظارت مستقيم بر دولت را عهده دار شدند.از جمله آنها داود و سليمان.. هستند. چنانچه حضرت موسى در تمام عمرش در اين راستا تلاش نموده است. و پيامبر عظيم الشأن توانست با تلاش وفداكارى خويش به اقامه پاكترين دولت در تاريخ توفيق يابد.تشكيل اين دولت يك نقطه عطف تاريخى در تاريخ وتحولات حيات بشرى بود، زيرا پيامبر اسلام با ترسيم مبانى دولت شايسته و به عينيت رساندن وبه اجرا گذاشتن آن مبانى، تصوير كامل و زيباى از عدالت و حقيقت ارائه نمودند، كه على رغم تلاش پيگير پيامبر اسلام(ص) اداره اين حكومت به دست كسانى افتاد كه در راستاى أهداف متعالى آن حركت نمىكردند واز اين جهت پيشوايان معصوم- جانيشينان واقعى پيامبر(عليهم السلام) بازهم قربانيهاى عظيمى در اين راه تقديم كردند.
چنانكه أهداف پيشوايان در زمان غيبت در مرجعيت شيعه و علماى شايسته امتداد پيدانمود.. و بسيارى از نيكان و پيشنيان گذشته چه جان فشانيهاى كه در راستا انجام ندادهاند. [5]
[1] -همان:17-16موسسة ار الكتاب الاسلامى ط :اول 1424