وبلاگicon

زکات در اوراق مالی - قسمت دوم - محمد موسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1252
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 5049
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 8663
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 505
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 866
    آي پي امروز آي پي امروز : 1683
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 2888
    بازدید هفته بازدید هفته : 5049
    بازدید ماه بازدید ماه : 24116
    بازدید سال بازدید سال : 165996
    بازدید کلی بازدید کلی : 502676

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 166.108.230.10
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

زکات در اوراق مالی - قسمت دوم - محمد موسی زکی

قسمت دوم مفاهیم:

1 – پول، زر و سیم:
زر و سيم يا هر فلز مسكوك و رايج ديگر وهمچنين اسكناس پول ناميده مى‌‌شود. در فرهنگ عمید آمده است: «پول، قطعۀ فلز از طلا یا نقره یا مس یا فلزات دیگر که از طرف دولت سکه زوده شود. اسکناس چاپ و منتشر شود.»[1]
دینار از کلمه یونانی دناریوس (Denarios) گرفته شده است، که یک سکه قدیمی فرانسه به نام دنیه (Denier) بوده است.
درهم یا درم، از کلمه یونانی دراخمه (Deraxme) می‌باشد. معنای لفظی آن را دریونانی، یک مشت پر با یک چنگ پر باد کرده اند. شک نیست که دینار و درهم در زبانعرب، از کلمات دخیله است و معرب از فارسی نیست.[2]
در مفردات الفاظ قرآن در ذیل آیه شریفه «وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرا هِمَ مَعْدُودَةٍ»[3] می‌نویسد: «الدّرهم: الفضّة المطبوعة المتعامل بها.»[4]؛ درهم عبارت است از سکه طلای چاپ شده‌ که با آن معامله انجام می‌شود.
در مجمع البحرین آمده است: «الدرهم بكسر الدال و فتح الهاء، و كسر الهاء لغة، واحد الدراهم. فارسي معرب. و ربما قالوا درهام. و قد تقدم في «بغل» ما يعلم منه مقدار الدرهم. و في المصباح الدرهم الإسلامي اسم للمضروب من الفضة، و هو ستة دوانيق. و الدرهم: نصف دينار و خمسه. و كانت الدراهم في الجاهلية مختلفة فكان بعضها خفافا و هي الطرية، و بعضها ثقالا كل درهم ثمانية دوانيق...»[5]؛ درهم به کسر دال و فتح کسر آن، واحد دراهم است که از فارسی گرفته شده، و گاه گفته می‌شود: درهام. همان گونه که مقدار در هم در بغل[6] گفته شد. در مصباح نقل شده که درهم اسلامی نامی برای طلای ضرب شده است که مقدارش شش دوانیق است و درهم نصف دینا رو یک پنجم آن است. درهم‌ها در دوران جاهلیت از حیث وزن و مقدار با هم متفاوت بوده، بعضی از آن‌ها سبک و بعضی دیگرش سنگین بوده است.
در قاموس قرآن آمده است: «درهم: نقرۀ سكّه دار كه با آن معامله مي‌كنند»[7] بنابراین اصل درهم ماخوز از واژه یونانی است به معنای نقره مسکوک که مردم با آن معامله می‌کردند، می‌باشد.
 
3 اسکناس:
اسکنا (Eskenas)، نوعی کاغذ بهادار، که بهای وی بر روی آن نوشته شده و برای خریدو فروش به کار می رود؛ به عبارت دیگر پول کاغذی‌ای است که برای معاملات به کار گرفته می‌شود.
در فرهنگ فارسی عمید آمده است: «اسکناس، مأخوز از روسی، پول کاغذی پشتوانه‌دار.»[8] است.
در قاموس آمده است: «پول داراى خير است كه شخص را به هدف ميرساند و داراى شرّ است كه شايد براى گرفتن و بردن آن شخص را بكشند، نفت داراى خير است كه منزل را گرم ميكند و داراى شرّ است كه شايد منزل را در اثر غفلت بآتش‌ بكشد و بسوزاند.»[9]
برخی معتقد است که اين واژه در زمان اشكانيان از يونانى گرفته شده است.[10]گذشتگان به جاى پول از واژه‌‌هايى مانند سيم، زر، درم و دينار، درهم و دينار و گاهوجه، تَنْخواه، نقد، فُلوس، مسكوك، آقچه، عين، نقدينه، فلس و پل استفاده مى‌‌كردند.
از آغاز تشكيل جوامع و احساس نياز بهداد و ستد تا تشكيل پولهاى اعتبارى، مى‌‌توان 5 گونه متفاوت از داد و ستد رابرشمرد:
1 - داد و ستد در جوامع ابتدايى به صورت «کالابه کالا» يا «تهاترى» صورتمى‌‌گرفت.
2 - با گذشت زمان به تدريج برخى از كالاهاى اساسى كه مورد نيازهمگان بود، براى تسهيل مبادلات به عنوان واسطه عمومى مبادلات برگزيده شد.[11] اما پس از اين دوره و از سده هشتم، برای مبادلات کالا؛ از زر و سیم یا فلز دیگر مسکوک رایج و و اسکناس استفاده می‌گردید.
پول (ثمن):1
هر چیزی که بهای کالاها یا خدمات قرار گیرد، ثمن (پول) شمرده می‌شود. در کتب فقهیپول به چیزی گفته می‌شود که در معاملات از آن استفاده می‌گردد. در فقه از پول (اسکناس) به ثمن یاد شده است و معاملة پول با پول را بیع صرف یا بیع الاثمان می‌گوید.[12]
علامه حلی می‌فرماید: «صرف، عبارت است از بیع ثمنها (قیمتها و پولها) در برابر یکدیگر.[13]
محقق حلی صرف را بیع ثمن به ثمن (طلاق و نقره) خوانده است.[14]
در جامع المسائل آمده است: «بيع صرف- كه عبارت است از بيع اثمان، يعنى طلا و نقره، بعضى به بعضى، مسكوك يا غير مسكوك، كه هر دو از موزون محسوبند و غالباً هر كدام ثمن واقع مى‌شوند.»[15] صرف، بیع ثمنها (طلا و نقره) به ثمنها است.[16] اگر در معاملات، یک طرفآن طلا یا نقره و طرف دیگر غیر از طلا و نقره باشد، طلا و نقره ثمن (پول) محسوبمی شود. از شهید نقل شده است که طلا و نقره هر دو ثمن (پول)‌اند، اگرچه آنها در برابرعوضی قرار گیرند. پس اگر دیناری به حیوانی فروخته شود، فروشنده خیار حیوان دارد.[17]
محقق سبزواری می‌نویسد: «و هو بيع الأثمان و هي الذهب و الفضّة بالأثمان»[18]؛ تبادله طلا به نقره و غیره معامله ثمن به ثمن است.
2 اوراق مالی (اسکناس)
اوراق مالی (اسکناس)، عبارت است از چیزی که مرجع معتبر یا قانونی، مالیت و ارزشی رابه عنوان قدرت خرید در آن اعتبار کند. ارزش آن اعتباری و پشتوانه که دارد می‌باشد.
حضرت امام می‌فرماید: «و أما الأوراق النقدية كالاسكناس و الدينار و الدلار و غيرها فلها مالية اعتبارية، و هي نقود كالدينار و الدرهم المسكوكين من الذهب و الفضة»[19]؛ اوراق نقدی مانند اسکناس، دینار و دلار و پول‌های رایج در کشورها، دارای مالیت و ارزش اعتبار است. از جهت مانند دینار، درهم مسکوک از طلا و نقره، نقد محسوب می‌شود.
«أنّ الأوراق النقديّة لها ماليّة اعتباريّة لا بمعنى الوثيقة»[20]؛ اوراقی نقدی دارای مالیت و ارزش اعتباری است. نه اینکه به عنوان وثیقه باشد.
پول، چیزی است که بیانگر و حافظ ارزش مبادله ای خالص باشد، یا چیزی است که ارزشمصرفی آن، در ارزش مبادله ای آن است.[21] بنابراین اوراق مالی (اسکناس) دارای ارزش اعتباری به لحاظ پشتوانه که برای آن وجود دارد، می‌باشد.
 


[1] . عمید، حسن، فرهنگ عمید، تهران، نشر مؤسسه انتشارات امیر کبیر، 1375، ذیل واژه پ، ص 385.
[2] . دهخدا، علی اکبر، فرهنگ دهخدا، ذیل واژه درهم.
[3] . یوسف، آیه 20.
[4] . اصفهانی، حسین بن محمد راغب، مفردات الفاظ القرآن، ص 312.
[5] . طریحی، فخری الدین، مجمع البحرین، ج 6، ص 61.
[6] . بغل، اسم شخص یهودی است که درهم‌های بغلیه را برای عمر بن خطاب ضرب کرد. رک: تاریخ تمدن، ج 1، ص 143.
[7] . قرشی، علی اکبر، قاموس قرآن، ج 2، ص 342.
[8] . عمید، حسن، فرهنگ عمید، پیشین، ص 182.
[9] . قرشی، علی اکبر، قاموس قرآن، ج 2، ص 201 – 203.
[10] . دیانت، ابو الحسن، فرهنگ تاریخی سنجش‌ها و ارزش‌ها، تبریز، نشر نیما، 1362، ج 2، ص 61.
[11] . همان، ص 62.
[12] . طوسی، محمد بن علی بن حمزه، الوسیلة، ص 243.
[13] . حلی، حسن بن مطهر بن یوسف، تذکرة الفقها، ج 11، ص 373.
[14] . حلی، نجم الدین جعفر بن حسن، مختصر النافع، ج 1، ص 128.
[15] . بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج 2، ص 604.
[16] . محقق ثانی، علی بن حسن، جامع المقاصد، ج 4، ص 181.
[17] . نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، ج 24، ص 3.
[18] . سبزواری، محمد باقر، کفایة الاحکام، ج 1، ص 502.
[19] . موسوی خمینی، روح الله، تحریر الوسیله، ج 2، ص 613.
[20] . بحرانی، محمد سند، فقه المصارف و النقود، ص 28.
[21] . رک: کابلی، محمد اسحاق فیاض، مسائل المستحدثه، ص 289.

 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 2:6
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: