وبلاگicon

استصحاب وکاربرد آن/قسمت (پایانی)پانزدهم- محمدموسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1252
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 15
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 1657
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 2
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 166
    آي پي امروز آي پي امروز : 5
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 552
    بازدید هفته بازدید هفته : 14822
    بازدید ماه بازدید ماه : 33889
    بازدید سال بازدید سال : 175769
    بازدید کلی بازدید کلی : 512449

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.189.143.1
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

استصحاب وکاربرد آن/قسمت (پایانی)پانزدهم- محمدموسی زکی


همانطور که بیان شد استصحاب عبارتست از ابقاماکان یعنی حکم به بقای آنچه قبلاً وجود داشته است؛ مثلا وضو داشتیم ولی الان شک کردیم که وضو ما نقض شده است یا خیر؟ استصحاب بقاء وضو را می‌نماییم.
همچنین بیان شد که استصحاب دارای عناصر ذیل می‌باشد:
۱. یقین سابق:
یقین سابق، عبارتست از اینکه چیزی را که می‌خواهیم استصحابکنیم باید به وجود آن در زمان گذشته یقین داشته باشیم، مثلا: یقین داریم که وضو داشتیم.
۲.شک لاحق:
یعنی؛ اینکه چیزی را که یقین داشته ایم هم اکنومورد تردید قرار گرفته است. مثلا شک کردیم که وضو ما نقض شده است یا خیر.
۳. وحدت متیقن و مشکوک:
 آنچه را که نسبت به آن یقین داشتیم را، متیقن گویند و مشکوک چیزی است که مورد شک و تردید واقع شده برای امکاناستصحاب لازم است که متیقن و مشکوک یکی باشند و به تعبیر دیگر متعلق یقین و شک بایدوحدت داشته باشند.
۴.  تعدد زمان متیقن و مشکوک:
باید بین شک و یقین و مشکوک ومتیقن، از لحاظ زمانی متعدد باشد، مثلا ما 2 ساعت وضو داشتیم ولی فعلا در ابقاء وضو شک داریم، بنابراین زمان متیقن 2 ساعت قبل بوده و زمان مشکوک 2 ساعت بعد می‌باشد.
۵.  تقدم متیقین بر زمان مشکوک، علاوه بر تعدد زمان آنها زمانمتیقن مقدم باشد بر زمان مشکوک، بنابراین اگر متیقن از لحاظ زمانی مقدم بر زمان مشکوک نباشد، استصحاب جاری نمی‌شود.
دلائلی که برای حجیت استصحاب بیان شد عبارت بود از: ۱.بناء عقلا . ۲. حکم عقل. ۳. روایات.
همچنین استصحاب دارای اقسامی است که بیان شد مانند: الف) استصحاب وجودی؛ یعنی وجود چیزی قبلا مسلمبوده ولی فعلا مورد تردید قرار گرفته است.
ب) استصحاب عدمی؛ عدم چیزی که در سابق محرز ومسلم بوده وجود آن در زمان بعد مورد تردید قرار گرفته است آن را معدوم فرض نموده و استصحاب جاری می‌کنیم ماننداستصحاب اعسار و عدم قدرت مدیون بر تأدیه محکوم به وقتی که اعسار او قبلا در حکمدادگاه قرار گرفته باشد. و اقسام دیگری را که اصولیین برای استصحاب، برشمرده اند، بیان شد و به توضیح آن پرداختیم؛ مانند: استصحاب حکمی و موضوعی و ...


1.آخوند خراساني، محمد كاظم، كفايه الاصول، چاپخانة مهر، چاپ اول، 1409ق
2.ابن‌منظور، ابی‌الفضل بن‌مکرم، لسان العرب، قم، نشر ادب حوزه، چاپ اول، 1363 ق.
3.انصاري، شيخ مرتضي، فرائد الاصول، بيروت، مؤسسه الأعلمي، چاپ اول، 1411ق
4.بدخشى، محمد بن حسن، مناهج العقول فى شرح منهاج الوصول، چاپ بيروت، 1405 ق.
5.حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، قم، مؤسسه‏ی آل البیت لإحیاء التراث، 1412(هـ.ق).
6.صدر، محمد باقر، دروس فی علم الاصول، مؤسسه نشر اسلامی وابسته به جامعة مدرسین قم، بی‌تا.
7.     عراقی، ضیاء الدین، مقالات الاصول، انتشارات مجمع فکری اسلامی قم، چاپخانه باقری، چاپ اول، 1420 هـ.
8.الفراهیدی، خلیل بن احمد، العین، با تنظیم محمد حسن بکایی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1414هـ.
9.     قمی، میرزا ابو القاسم، قوانین الاصول، قم، نشر و چاپ، حجریه قدیم [بی‌تا].
10.    مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، نشر کتابفروشی اسلامیه، تهران، 1364.
11.    مشکینی، میرزا علی، اصطلاحات الاصول، چاپ پنجم، 1412، چاپخانه الهادی، نشر الهادی قم،ص‌42.
12.     بهسودی، محمد سرور واعظ، مصباح الاصول [تقریرات درس آیت الله خویی] ج 2، ص 281.
13.    الوجيز فى اصولالفقه، احمد بن علی رازی جصاص، 1405، بیروت، ص‌113.
14.    مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، انتشارات مؤسسة اسماعيليان، بي‌تا.
15.طوسی، ابی جعفر محمد بن حسن، تهذيب‏الأحكام، نشر دار الکتب اسلامیه، چاپ خورشید، چاپ چهارم 1365 ش.
16.    محمد بن على ابن بابويه (311 ـ 381ق)، الخصال، تهران: علميه اسلاميه، 1363ش، 2 ج در يك مجلد.
17.    محمد بن يعقوب كلينى (ـ 329ق)، الكافى، تهران: دارالكتب الاسلاميه، 67 ـ 1363ش، 8 ج.
18. 
19.    موسوي بجنوردي، ميرزا سيد حسن، القواعد الفقهيه، انتشارات اسماعيليان، چاپ دوم، 1371ش.
20.                        ملكي، ميرزا حبيب الله، تلخيص الاصول، چاپخانة مصطفوي، بي‌تا.
21.قمی، میرزا ابو القاسم، قوانین الاصول، قم، نشر و چاپ، حجریه قدیم [بی‌تا].
22.    العاملي (شهيد ثاني)، زين الدين بن علي، مسالك الافهام، تحقيق و نشر مؤسسه معارف  اسلامي، چاپخانه دانش، چاپ اول، بي‌تا.
23.محمد تقی‌حکیم، الاصول العامه، قم، نشر و چاپ، موسسه آل البیت، چاپ دوم 1290 ق.
24.    اردکانی، فاضل، غایة المسئول، قم، نشر مؤسسه آل البیت، بی‌تا.
25.     اصفهانی، محمد حسین، فصول الغرویة، قم، دار الإحياء علوم اسلاميه‏، سال 1404 هـ.ق.
26.     خمینی، سید مصطفی، تحریرات فی الاصول، قم، چاپ و نشر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، سال 1418
27.     گلپایگیانی، محمد رضا، افاضة العوائد، قم، نشر دار القرآن، سال 1410.
28.                        محقق استرآبادی، فوائد المدینة، بی جا، بی‌تا.
29.     موسوی خمینی، روح الله، مناهج الاصول، قم، نشر و چاپ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، سال 1415 هـ. ق.

 نائنی، محمد حسین، اجود التقریرات، قم، نشر انتشارات مصط

 


 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 11:35
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: